Ondernemers vrezen papieren rompslomp bij aannemen expats

Driekwart van de ondernemers (76 procent) ziet op tegen het aannemen van expats vanwege de papieren rompslomp die daarbij komt kijken. Dit blijkt uit reacties op de poll in het webinar ‘Zo neemt u een expat aan’ van Holland Payroll.

“Dat veel ondernemers de expat-administratielast vrezen, verbaast ons niet”, zegt Sales Manager Expats John Harmon van Holland Payroll. “Zeker als je voor het eerst een expat aanneemt, is niet gek als je er tegenop ziet. Je moet dingen regelen die je bij Nederlandse werknemers niet hoeft te doen, zoals een werkvergunning aanvragen. En als dat niet goed gaat, kunnen er vervelende consequenties en boetes aan hangen.”

IND-referent

“Het aannemen van een kennismigrant kan zelfs alleen als je als werkgever IND-referent bent”, vervolgt Harmon. “Als IND-referent heb je allerlei informatie- en administratieplichten die je als ‘gewone’ werkgever niet hebt. Toch is het enorm zonde om vanwege het papierwerk af te zien van het aannemen van een expat. En het is ook écht niet nodig.”

In verdiepen of uitbesteden

Harmon merkt dat ondernemers met de juiste voorbereiding prima zelf een expat kunnen aannemen. “Genoeg bedrijven doen het zelf, maar zij stoppen er ook veel tijd, energie en geld in. Ondernemers die geen tijd of zin hebben om zich hierin te verdiepen, of die geen risico willen lopen, besteden het vaak uit aan een gespecialiseerde partij. Dan kunnen ze zich volledig richten op het werken met de expats, niet op de randzaken.”